پروتئين ها از جمله درشت مغذي هايي هستند که در بدن آدمي و در بافت هاي عضلاني به فراواني يافت مي شوند و هر گرم از اين مواد در حدود 4 کالري انرژي در وجود خود دارد. بدن از اين دسته از درشت مغذي ها براي ترميم مصدوميت هاي ريز و براي رشد دادن عضلات استفاده مي کند.
اينگونه هم نيست که بدن شما اين مواد را تنها و تنها براي رشد دادن عضلات و براي ساختن بافت هاي پروتئيني استفاده کند.
بدن همچنين از اين مواد براي ساختن و ترشح مواد مورد نياز خود از جمله پاره اي از هورمون ها، آنزيم ها و سيستم حمل و نقلي که در پلاسماي خون فعال است استفاده مي کند.
پروتئين را به طور طبيعي نمي توان منبع انرژي براي فعاليت هاي طبيعي و عادي روزانه و يا براي تمرين با وزنه دانست اما در شرايطي که بدن با کمبود انرژي مواجه شده و نيازمند به تجزيه پروتئين باشد به راحتي اين دسته از درشت مغذي ها را تجزيه کرده و آنها را به مصرف توليد انرژي خواهد رساند.
اين اتفاق زماني رخ مي دهد که شما قند و کالري مورد نياز بدن خود در طول روز را مصرف نکرده و بدن را با کمبود انرژي و کالري مواجه کنيد.
کساني که در رژيم هاي چربي سوزي رفته و با اين وجود مسئله تغذيه را چندان نيز جدي نمي گيرند و همچنين کساني که در ايام الله ماه رمضان روزه داري پيشه مي کنند از جمله کساني هستند که بدن آنها با شرايط کمبود کالري در روز مواجه شده و ناگزير از تجزيه کردن بافت هاي پروتئيني و ناگزير به استفاده از پروتئين موجود در رژيم روزانه غذايي براي تامين انرژي مورد نياز بدن مي شود.
آدمي پروتئين مورد نياز خود را از منابع متفاوتي که در جمع بندي کلي آنها را مي توان به دو دسته حيواني و گياهي تقسيم بندي کرد تامين مي کند.
تمامي منابع پروتئيني که انسان مصرف مي کند اعم از گياهي و يا جانوري از زير مجموعه هاي تشکيل دهنده اي به نام اسيد آمينه تشکيل شده اند.
علاوه بر مکمل هاي پروتئيني که امروزه در انواع و در اندازه و طعم هاي مختلف در بازار عرضه مي شوند نمونه مکمل هايي نيز در اين بين وجود دارند که نام اسيد آمينه بر خود داشته و در قالب قرص ها و کپسول ها و حتي در فرم مايع عرضه مي شوند.
مکمل هاي دسته اول، پروتئين را به شکل کامل در وجود خود دارند و نمونه مکمل هاي دسته دوم نيز اين مواد را به شکل مواد تشکيل دهنده اي که اسيد آمينه ناميده مي شود در خود دارند.

اسيد آمينه ها
امروزه در 20 نوع از اين اسيد آمينه ها شناسايي و ثبت شده اند و با توجه به اينکه دانش بشر رشدي تدريجي دارد انتظار مي رود که در آينده اسيد آمينه هاي بيشتري نيز کشف و ثبت شود.
در اين موردي که قرار است بازگو کنيم تا حدودي اختلاف نظر وجود دارد اما به طور کلي گفته مي شود که 9 مورد از اين اسيد آمينه ها حتما و بايد از طريق رژيم هاي غذايي وارد بدن شوند و 11 مورد ديگر نيز اگر از طريق رژيم هاي غذايي وارد بدن شوند چه بهتر وگرنه خود بدن قادر به توليد و تهيه اين مواد در درون خود هست.
اسيد آمينه هاي گروه اول را اسيد آمينه هاي ضروري و اسيد آمينه هاي گروه دوم را اسيد آمينه هاي غير ضروري مي نامند. در برخي منابع تعداد اسيد آمينه اي ضروري 8 عدد و تعداد اسيد آمينه هاي غير ضروري نيز 12 عدد ذکر شده است.